Kundservice
Öppettider: vardagar 8.00-18.00, telefon 020-82 00 00. E-post: kundservice@vattenfall.com

Kundservice


Beställning

Så här handlar du


Steg 1)
Välj den eller de produkter du är intresserad av och klicka på ”Lägg i varukorgen”. Du kan därifrån ”Gå till varukorgen”. För att fortsätta handla, klicka på krysset uppe i högra hörnan i dialogrutan eller utanför dialogrutan.

Steg 2)
I varukorgen ser du produkterna du valt och beräknad leveranstid. Ange här om du har en kampanjkod och klicka ”Aktivera”. Är du elkund hos Vattenfall, GEAB eller VB Energi har du möjlighet att köpa produkter till kampanjpris genom att fylla i ”Ja tack” rutan.

Steg 3)
Klicka på ”Fortsätt till kassan” för att gå vidare.

Steg 4)
Har du ett konto i Energibutiken fyller du i din e-postadress och lösenordet du angett när du skapade kontot. Du kan skapa ett konto i webbshopen redan första gången du handlar. Observera att detta inte är samma konto som för Mina sidor. Är du ny kund fyller du i dina person- och adressuppgifter. Gör det enklare att handla nästa gång genom att spara dina uppgifter och skapa ett konto i Energibutiken. Klicka på ”Fortsätt till betalningen”.

Steg 5)
Välj betalsätt och godkänn villkoren. Klicka på ”Fortsätt till betalning”. Du kommer nu till PayEx.

Du kan välja mellan följande betalsätt:

Direktbetalning via din internetbank; Nordea, Swedbank eller Handelsbanken.
Med betalsätt internetbank slussas du vidare till din internetbank där du loggar in på vanligt sätt. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. Efter detta slussas du tillbaka till PayEx för att slutföra din beställning.

Kortbetalning med VISA eller MasterCard
När du betalar med Visa eller MasterCard skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos PayEx. Du fyller tryggt i dina kortuppgifter och genomför betalningen. PayEx stödjer "Verified by Visa" och "MasterCard SecureCode", som är den senaste säkerhetsstandarden från Visa och MasterCard. Det betyder att du som kund kan nyttja extra säkerhet vid betalning på hos PayEx handelsplatser.

Payex kommer den 17 januari 2017 att uppdatera sitt kommunikationsprotokoll till (TLS 1,1) eller SLL som det vanligen benämns för att garantera en säker kort och bankbetalning. Vissa äldre mobila webbläsare stöder inte det nya protokollet därför rekommenderar vi våra kunder att uppdatera till den senaste versionen.

Vad betyder detta för dig som Kortinnehavare?
Du handlar på samma sätt som tidigare, men om ditt kort är registrerat för "Verified by Visa" eller "MasterCard SecureCode" kommer du att bli ombedd att knappa in ditt lösenord eller motsvarande för att genomföra betalningen. Vänligen kontakta din bank för mer information om vad som gäller för ditt specifika kort.

Steg 6)
När betalningen har godkänts kommer du tillbaka till Vattenfalls Energibutik där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört med ditt beställningsnummer. Vi skickar även ett mejl som bekräftar din beställning. Varorna skickas med Posten MyPack. Läs mer om frakten under Leverans. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av enstaka produkter.

Leverans

Leverans av dina varor sker med Posten MyPack. Ditt paket levereras till ditt närmaste postombud. När ditt paket har kommit fram till postombudet får du en avisering via sms. I detta sms medföljer en kod som du ska visa upp tillsammans med din legitimation när du hämtar ditt paket. Hämtas paketet av någon annan än du som mottagare, ska bådas legitimation visas upp. Vi packar din order så snart vi kan. Leveranstiden är normalt 5-6 arbetsdagar, lite beroende på när du beställer och var i Sverige du bor.

Tänk på att spara kvitto från din bank och bekräftelsen som du får på mejl från oss direkt efter ditt köp, för eventuell retur. Om du inte hämtar ut paketet inom 3 dagar skickar Posten en påminnelse via sms. Efter 9 dagar skickar de ett brev med påminnelse till din brevlåda. Paket hos postombud som inte hämtas ut inom 14 dagar returneras till oss och du som kund debiteras skälig kostnad för frakt samt returfrakt av paketet. Du är välkommen att ta kontakt med vår kundservice om du har funderingar kring din order. Kontakta oss då via e-post: energibutik@vattenfall.com.

Fraktkostnad
Vår standardavgift för frakt är 69 kronor och då får du normalt leveransen inom 5-6 arbetsdagar. Handlar du för minst 600 konor vid ett köp, bjuder vi på frakten.

Ångerrätt och garanti

Allmänt om Garanti
Vattenfall erbjuder endast produkter av högsta kvalitet, alla med minst 1 års garanti. Flera produkter har längre garantitid, 2-5 år. På produktbeskrivningarna under fliken ”Specifikationer” hittar du varje produkts garantitid. Garantitiden inleds vid det datum som står på packsedeln. Garantin gäller inte om produkten skadats på grund av felaktig användning (enligt Vattenfalls eller leverantörens definition). Garantin gäller inte under följande förhållanden:


  • • Produkten var inte tillräckligt välförpackad när den returnerades
  • • Det finns tecken på att produktens brister orsakats av felaktig eller oaktsam användning (till exempel att kunden inte följt de medföljande anvisningarna)
  • • Det finns tecken på att bristerna orsakats av yttre omständigheter (till exempel blixtnedslag, strömavbrott, naturkatastrofer)

Reklamation
Reklamation av en vara ska, inom skälig tid från upptäckten, meddelas Vattenfalls Energibutik. Om något skulle vara trasigt, felaktigt eller i övrigt inte uppfyller dina förväntningar vid leveransen är ett tips att ta ett foto på produkten, och sedan kontakta vår kundservice direkt. Reklamation tillsammans med en tydlig beskrivning av bristerna skickar du till Vattenfalls Energibutik, enligt anvisat returförfarande nedan:


Ångra och returnera en vara
Du ska alltid kontakta vår kundservice för Vattenfalls Energibutik innan du returnerar en produkt. Vi skickar då en retursedel till dig och en adresslapp att sätta på paketet. Om du så önskar kan du använda Konsumentverkets standardformulär då du meddelar ånger. Vår kundservice har öppet vardagar 8-18, telefon 020-82 00 00.

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du rätt att ångra hela din beställning inom 14 kalenderdagar från den dag du tog emot varan. Vill du göra det ber du vår kundservice att skicka en retursedel. De returnerade varorna måste uppfylla följande villkor:

    • • Varorna är så pass välförpackade att de inte kan skadas under transporten.
    • • Både varan/varorna och originalförpackningen skickas åter och skall inte ha hanterats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa deras egenskaper och funktion annars kan avdrag för värdeminskning ske före återbetalning.

Om returen uppfyller villkoren ovan får du tillbaka dina pengar för varorna, dock står du för skälig kostnad för returfrakt. När du ångrar en beställning upphör alla eventuella kvarvarande värden, i pengar eller i form av rabatter, för alla värdecheckar som utfärdats av eller för Vattenfalls Energibutik, att gälla.

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det kontokort/ bankkonto som använts vid betalning eller i undantagsfall till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat och inom 14 dagar från det att varan är åter hos Vattenfall.

Vanliga frågor

Betalning
Du kan välja mellan följande betalsätt:


  • 1. Direktbetalning via din internetbank; Nordea, Swedbank eller Handelsbanken
  • 2. Kortbetalning med Visa eller MasterCard. När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos PayEx. Fyll i dina kortuppgifter och genomför betalningen.

Säker betalning
När du betalar med Visa eller MasterCard skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos PayEx. Du fyller tryggt i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts kommer du tillbaka till Vattenfalls Energibutik där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

Payex kommer den 17 januari 2017 att uppdatera sitt kommunikationsprotokoll till (TLS 1,1) eller SLL som det vanligen benämns för att garantera en säker kort- och bankbetalning. Vissa äldre mobila webbläsare stöder inte det nya protokollet, därför rekommenderar vi våra kunder att uppdatera till den senaste versionen.

Erbjudanden och kampanjkoder

Jag har fått en kampanjkod som gäller som ett specialerbjudande. Hur använder jag kampanjkoden?
När du har valt de produkter du vill köpa och lagt dem i kundvagnen anger du kampanjkoden du fått i Varukorgen vid rutan Kampanjkod. Rabatten dras direkt och du ser beloppet i Varukorgen.

Måste jag använda hela summan i ett erbjudande eller i en kampanj på en och samma gång?
Det framgår av värdechecken eller specialerbjudandet hur det kan användas. Är värdechecken eller specialerbjudandet på en viss summa, går du miste om det överskjutande värdet för värdechecken om du beställer produkter för en summa som är mindre än summan på värdechecken.

Min värdecheck eller kampanjkod fungerar inte. Vad gör jag?
Om du börjar beställa en produkt och skriver in kampanjkoden, men inte slutför betalprocessen blir din värdecheck ogiltig i en timme. När det har gått en timme efter ditt första försök går det att använda kampanjkoden igen. Kontrollera även att du har skrivit in rätt nummer. Kontrollera datumet på värdechecken eller specialerbjudandet, eftersom giltighetstiden kan ha gått ut.

Hur många gånger kan jag använda en värdecheck?
Det framgår av värdechecken hur den kan användas.

Jag har en värdecheck. Vilka produkter kan jag få rabatt på?
Det framgår av värdechecken hur den kan användas. Den procentsats som står på värdechecken gäller för alla ordinarie priser, om det inte rör sig om en värdecheck för en specifik produkt. Rabatten på värdechecken gäller inte för produkter som ingår i specialerbjudanden, eller för produkter som redan är rabatterade, om det inte tydligt framgår något annat.

Jag har en värdecheck med en specifik summa. Hur används rabatten?
Värdet på checken dras av från den totala ordersumman. Fraktkostnaden är exkluderad och kan inte betalas med värdechecken om det inte framgår annat i kampanjen eller erbjudandet du fått.

Fraktkostnad

Vilka avgifter tillkommer när jag handlar hos er?
Vår standardavgift för frakt är 69 kronor och då får du normalt leveransen inom 5-6 arbetsdagar. Handlar du för minst 600 konor vid ett köp, bjuder vi på frakten.

Fraktavgiften visas tydligt i kassan när du lägger din order.

Returer
Du ska alltid kontakta vår kundservice för Vattenfalls Energibutik innan du returnerar en produkt. Vi skickar då en retursedel till dig och en adresslapp att sätta på paketet. Kundservice har öppet vardagar 8-18, telefon 020-82 00 00.

När har jag rätt att ångra en beställning?
Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du rätt att ångra hela din beställning inom 14 kalenderdagar från den dag du tog emot varan. Vill du göra det ber du vår kundservice att skicka en retursedel. De returnerade varorna måste uppfylla följande villkor:


  • 1. Varorna är så pass välförpackade att de inte kan skadas under transporten
  • 2. Både varan/varorna och originalförpackningen ska vara i så kallat väsentligen oförändrat skick


Om returen uppfyller villkoren ovan får du tillbaka dina pengar för varorna, dock står du för skälig kostnad för returfrakt. Eventuell redan erlagd fraktkostnad återbetalas inte.

När du ångrar en beställning upphör alla eventuella kvarvarande värden, i pengar eller i form av rabatter, för alla värdecheckar som utfärdats av eller för Vattenfalls Energibutik, att gälla.

Villkor

Allmänna villkor gällande köp via Vattenfalls Energibutik
Läs Allmänna villkor

Villkor för produkten EnergyWatch.
Läs villkoren för EnergyWatch

Villkor för produkten Smart Plug.
Läs villkoren för Smart Plug

Villkor för produkten Smart Temp.
Läs villkoren för Smart Temp

Villkor för produkten Smart Remote.
Läs villkoren för Smart Remote

Villkor för produkten Smart Fuktsensor.
Läs villkoren för Smart Fuktsensor